Aktualności

Jak rozwijać, chronić i komercjalizować technologie lekowe na UW?

15.12.2023 CTTW Publikacje UW

Wstęp

Mimo świetnej kadry naukowej, obecności dojrzałych firm farmaceutycznych i rosnącej liczby startupów zajmujących się rozwojem technologii medycznych, jako uczelnia mamy trudności we wprowadzaniu na rynek nowych innowacyjnych leków1. Owszem, nasze koncerny farmaceutyczne bardzo prężnie funkcjonują na rynku leków generycznych2 i nie można im odmówić ambicji na stworzenie leku innowacyjnego. Patrząc jednak na stan tu i teraz, leku innowacyjnego pochodzącego z uczelni nie ma i w bliskiej przyszłości nie będzie. Jako Uniwersytet Warszawski możemy pochwalić się bardzo zdolną kadrą naukową, która regularnie odkrywa nowe cele terapeutyczne3 i znajduje wywołujące pożądany efekt cząsteczki – tak zwane HITy4. Cząsteczkami tymi wielokrotnie się zachwycaliśmy i żyliśmy nadzieją na ich realny wpływ na ludzkie zdrowie. To jednak zbyt mało, by skutecznie dokonać transferu technologii z uniwersyteckich laboratoriów do aptek i szpitali.

Dotychczasowe próby komercjalizacji tego rodzaju rozwiązań wykazały, że nie jest to takie proste, a wysoka skuteczność cząsteczek badanych w laboratoriach nie wystarczy, aby skupić na sobie uwagę BigPharmy5. Rozmowy z przedstawicielami koncernów farmaceutycznych dowiodły, że ich niewielkie zainteresowanie wynikami badań zrealizowanych na uczelniach (jakkolwiek obiecujące by nie były) nie wiąże się ze skutecznością cząsteczek. Problem jest znacznie szerszy, dotyka bowiem wielu obszarów transferu technologii, badań i rozwoju. Cieszy jednak fakt, że w wielu z tych obszarów całkiem sporo zależy od nas – pracowników uczelni, co budzi nadzieję na przyszłość.

Niniejszy podręcznik jest więc pewnego rodzaju przeglądem po dobrych praktykach w farmaceutycznym świecie z perspektywy naukowca i innowatora. Dotyka rozwoju wynalazku, metod jego weryfikacji, kolejności etapów, kluczowych kwestii ochrony własności intelektualnej, perspektywy koncernu farmaceutycznego i jego oczekiwań, dostępnych ścieżek komercjalizacji i popularnych strategii na zachodzie. Celem tego podręcznika jest wprowadzenie pewnej świeżości i wsparcie naukowca we wprowadzaniu w świat nie tyle wynalazków, co innowacji6.


  1. Lek opracowany na podstawie nowej, oryginalnej technologii lub substancji czynnej, który ma potencjał wprowadzenia znaczących innowacji w leczeniu chorób.
  2. Lek będący odpowiednikiem leku innowacyjnego, zawierający tę samą co on substancję czynną. Lek generyczny może być sprzedawany po wygaśnięciu patentu na lek pierwotny lub przed wygaśnięciem takiego patentu, jeśli ten nie ma zapewnionej wystarczającej ochrony IP.
  3. Cel terapeutyczny to szeroki termin, który stosuje się do szeregu jednostek biologicznych (na przykład białek, genów i RNA), których inhibicja lub aktywacja wywołuje efekt terapeutyczny.
  4. Związek, który ma pożądaną aktywność w badaniu przesiewowym związków i którego aktywność jest potwierdzona po ponownym testowaniu.
  5. Termin odnoszący się do największych i najbardziej wpływowych międzynarodowych koncernów farmaceutycznych.
  6. Nowa lub ulepszona technologia, produkt lub usługa, która od wynalazku różni się przede wszystkim tym, że jest wprowadzona na rynek i przynosi wartość użytkownikom.

Pobierz poradnik (24 str.)

jak-rozwijac-chronic-komercjalizowac-technologie-lekowe-12-2023.png

Dla Twojej wygody zbieramy ciasteczka, zgadzasz się na to? :)

Zapisano